We starten de dag rustig, zodat kinderen de tijd krijgen om te wennen en hun plek te vinden. Dit moment gebruiken we ook om met ouders kort te overleggen en eventuele bijzonderheden door te nemen. Gedurende de ochtend en middag bieden we activiteiten en materialen aan die geïnspireerd zijn door de Reggio Emilia-filosofie. Dit betekent dat we de nieuwsgierigheid van kinderen volgen en hen uitnodigen om hun omgeving te verkennen.
Vrij spel heeft een centrale plek in ons dagprogramma. We zien spel als een krachtige vorm van leren, waarin kinderen zelf hun interesses verkennen en nieuwe vaardigheden ontwikkelen. Onze pedagogisch medewerkers observeren en begeleiden vanuit de zijlijn, en spelen in op wat de kinderen laten zien. Door vragen te stellen, ideeën aan te dragen of extra materialen te introduceren, stimuleren we de kinderen om verder te denken, samen te werken en te groeien.
Tussen de middag eten we samen aan tafel. Dit moment draait niet alleen om voeding, maar ook om samenzijn en sociale interactie. Tijdens de maaltijden besteden we aandacht aan eenvoudige rituelen, zoals het samen bedanken voor het eten of even stil staan bij wat we fijn vinden aan de dag. Na het eten is er tijd voor rust: de jongste kinderen slapen en de oudere kinderen kiezen voor een rustige activiteit.
In de middag is er opnieuw ruimte voor spel, creativiteit en ontdekking, vaak met een focus op buitenactiviteiten in onze tuin of het nabijgelegen Rembrandtpark. Het contact met de natuur zien we als een essentieel onderdeel van de ontwikkeling van kinderen, waarbij we de verwondering over de schepping stimuleren.